1925 ԹՎԱԿԱՆ. ՓԱՐԻԶ
«Նեյ» պատկերասրահում բացվում է համաշխարհային կերպարվեստի քաղաքամայր Փարիզին անհայտ մի տղայի անհատական ցուցահանդեսը։ Տասնամյակներ անց Շահեն Խաչատրյանն իր «Ֆրանսահայ կերպարվեստ» գրքում նշում է` «Նեյ» պատկերասրահում կազմակերպած նրա անհատական ցուցահանդեսը, ուր ներկայացված գործերը ունեցել են էքսպրեսիոնիստական բնույթ, գտել են լայն արձագանք, դիտվել իբրև երևույթ»։ Թյությունջյանը ցուցահանդեսի բացման ժամանակ ընդամենը 21 տարեկան էր։
Շրջելով տիար Շահենի վերոնշյալ նկարազարդ գրքի էջերում, փորձենք արվեստասեր հանրությանը, հատկապես հանրապետության իշխանական վերնադասին ներկայացնել ԼԵՎՈՆ ԹՅՈՒԹՅՈՒՆՋՅԱՆ (1904-1969 թթ.) արվեստը, վերստին հիմնավորելով, որ հայ կերպարվեստը համաշխարհային կերպարվեստի թրթռուն և նկարազարդ զարկերակներից է, և տեղին է նվաստիս երազանքը` Հայաստանը դարձնել «Կերպարվեստի Երուսաղեմ» երկիր` ի շահ և ի փառս երկրի, և համայն հայության ներկայի և ապագայի։
Թյությունջյանը ծնվել է Կ. Պոլսից ոչ հեռու, Ամասիա հինավուրց քաղաքում։ Մեծ եղեռնից մահապուրծ հազարավոր որբերի հետ փրկության հանգրվան է գտնում Հունաստանում։ Նրա հետ էր մեկ այլ ապագա նկարիչ, Սամսուն քաղաքում ծնված Զարեհ Մութաֆյանը (1907-1980 թթ.)։ Արդեն 1923-ին պատանի Լևոնը հաստատվում է Փարիզում, որոնում է, գտնում և բավականին արագ ըմբռնում է, որ իր անցնելիք ճանապարհը կերպարվեստում ուղեկիցներ չի հանդուրժելու, քանզի իր ներաշխարհից հնչող ազդակները պատված էին անըմբռնելի խորհրդավորության քողով։ Ազդակները հնչում էին, պատրանքները ձև, գույն, գիծ և հորինվածք էին ստանում։ Եվ բնույթով նորարար երիտասարդը պատրաստ էր գեղարվեստական հայտնությունների։ Հենց այս ջիղը նրան ուղեկցեց դեպի Իտալիա, այնուհետև Հունաստան։
Փարիզը նվաճելու համար նա խորասուզվեց անտիկ արվեստեների հորձանուտները։ Այլ կերպ ասած` արևմտյան քաղաքակրթության որոնումները փորձեց միավորել արևելյան մշակույթի ավանդույթին։
1929-ին, 25 տարեկանում Թյությունջյանը լիովին տարվեց գերիրապաշտությամբ։ Նա գտնում է համախոհներ, որոնց հետ ընկերություն է ձևավորում։ Կարճ ժամանակ անց հռչակվում են այս նորարար խենթերի գեղարվեստական ըմբռնումները. «Արվեստը տիեզերական է։ Արվեստի երկը իրականացումից առաջ պետք է ճշտորեն ձևակերպվի մտքի մեջ։ Այն բնությունից չպետք է ստանա ոչ մի ձևական բան, ոչ զգայնություն, ոչ էլ զգացմունքայնություն։ Մենք ուզում ենք մերժել լիրիզմը, դրամատիզմը և սիմվոլիզմը։ Նկարը կառուցված պետք է լինի զուտ պլաստիկ տարրերով, այսինքն պլաններով և գույներով... Տեխնիկան պետք է լինի տեխնիկական, դա նշանակում է ճշգրիտ և հակաիմպրեսիոնիստական։ Ճիգ` բացարձակ հստակության համար»։ Նրա գաղափարակիցներ Քարբլուն, Դեզբուրգը, Հելիոնը և Վանցը յուրօրինակ խառնակիչներ էին, ոմանց համար` անգամ կերպարվեստի դուրսպրծուկներ։ Ոմանց, այն է` կերպարվեստի զարգացումն ուղղորդող և սահմանները հստակեցնող գեղագետ պճնամոլների համար։ Չէ՞ որ նրանք մերժում էին կարծեցյալ լճացումը, ներկայացնելով լճացման հակոտնյան, այսինքն նոր իրականության պահանջը, այն է` ճիգ բացարձակ հստակության համար։ Նրանք նվաճել էին հանրային մերժման և սեփական առաջարկի իրավունքը մի պարզ պատճառով. տաղանդավոր էին, ուղիներ էին հարթում և զանգ էին հնչեցնում։ Զարմանալի է, բայց ֆրանսիական «առաջին գծի» նկարիչների շարքում Թյությունջյանը բացակայում է։ Գուցե նրա հախուռն կերպա՞րն էր ստիպել կերպարվեստի կոհորտան (այն է` «առաջին գիծը») շարակարգող հավատաքննիչներին անտեսել Թյությունջյանին, գուցե այլ, ավելի ծանրակշիռ հիմքե՞ր կային, որոնց անտեղյակ ենք։ Կարևոր չէ, Լևոն Թյությունջյանն ամենուր առաջնագծում էր։ Քանի որ միջնագիծը կնշանակեր կործանում։ Առանց դույզն-ինչ չափազանցության պետք է նշել, որ նա իր ողջ ստեղծագործական կյանքում երբևէ չի հարմարվել, նա հանդարտ, կայուն և հիմնարար ընթացքի ու զարգացման համար չէր լույս աշխարհ եկել, նա պիտի ցատկեր... երբեմն` անդունդի վրայով։
ԱՄԵՆԱՏԱՂԱՆԴԱՎՈՐԸ` ԻՐԱՎԱՑԻՈՐԵՆ
1930-ին Թյությունջյանն իր ժամանակի մի քանի խենթերի` Արփի, Հերբենի, Գլեյզի, Դելոնեի, Ջակոմետտիի և այլոց հետ հիմնում է մի նոր գեղարվեստական շարժում, և միանգամից բացում է վարագույրը, հիասթափեցնելով ոմանց, հիացնելով մյուսներին։ «Վերացապաշտություն և ստեղծում», սա էր նոր ձևավորված միության անվանումը, որն ավելի շուտ հրովարտակ էր` մարտահրավեր աշխարհին։
Նրա գործընկեր նկարիչ Հելիոնը մի առիթով խոստովանել է. «Նա ամենաներամփոփն էր, խորհրդավորն ու ամենասյուրռեալիստը։ Իր 1925-ի ցուցահանդեսի գործերը, իրականացած բարակ գծերից ու գնդերից, ցնցող ներգործություն ունեցան նոր արվեստ ստեղծելու համար տառապող նկարիչների վրա։ Ես կարող եմ վկայել նրանց հիացմունքը, որոնք այդ ժամանակից հետո դարձան բավականին նշանավոր»։ Կարծես թե ակնարկն անթաքույց է, Լևոն Թյությունջյանը, «ամենասյուրռեալիստը», այդպես էլ չդարձավ բավականին նշանավոր։ Գուցե իր տաղանդի և նշանավորության միջև առաջացած խզումը հենց ինքն էլ առաջացրե՞լ է։ Ասվածն անհիմն չէ։ 1952-ին Հակոբ Հակոբյանը (խոսքը վերաբերում է Ժողովրդական նկարիչ Հակոբ Հակոբյանին) իր ժամանակի ճանաչված մանկավարժ և նկարիչ Օնիկ Ավետիսյանի հանձնարարությամբ Փարիզում էր։ Հակոբյանը Եգիպտոսում հրատարակվելիք «Հայ նկարիչներ և քանդակագործներ» պատկերագրքի համար տվյալներ հայթայթելու նպատակով հանդիպում է Թյությունջյանին։ Եվ ներկայացնում է խնդիրը։ Վերջինս սիրալիր ընդունում է Հակոբյանին, զրույցի է բռնվում, ներկայացնում է իր աշխատանքները, բայց հրաժարվում է տեղեկություններ տալուց։ Հետո առաջարկում է հրատարակվելիք պատկերագրքում զետեղել ընդամենը իր ստեղծագործությունների վերատպությունները։ Հակոբ Հակոբյանի վկայությամբ արդեն այդ տարիներին Թյությունջյանը հեռացել էր գեղանկարչությունից և դստեր հետ զբաղվում էր խեցեգործությամբ։ Ընդ որում, այս ոլորտում ևս այս զարմանալի անհատը առաջնագծում էր, մասնակցում է մի քանի միջազգային ցուցահանդեսների և շահում է հեղինակավոր մրցանակներ։ Շահեն Խաչատրյանի կռահուն միտքը խորքով և ոչ երկիմաստ է գնահատել Թյությունջյանի վարքի, առաջին հայացքից հակասական դրսևորույթները. «...մտքի յուրատիպ թռիչք ու վարպետ ձեռք ունեցող Թյությունջյան արվեստագետն իր մեջ միշտ փայփայել է առաջնային մի ներքին մարմաջ, ընդվզվող անհանգստություն ու այդ պատճառով անընդհատ փոփոխել է իր մտածողությունը, չի ապրել մեծ կենտրոնացում»։
Ժերար Բերտրանն այլ կերպ է ընկալել նրան. «Թյությունջյանը միանգամից բացահայտում է պլաստիկայի նուրբ զգացողություն։ Եվ արդեն հեռանկարի պարզեցման ու խրոմատիկ գամմաների ներդաշնակության մեջ մտահղացումներ են ծագում մաքուր ձևերի վերաբերյալ։ Սիստեմատիկ կերպով նկարիչն օգտվում է թալերի (լայն գունաբծերի) աղբյուրից, վերածնելով գունաբիծը դիմանկարի կամ նատյուրմորտի։ Նա կարող է իրավացիորեն դիտվել որպես առաջինը և ամենատաղանդավորն այդ հորինվածքի` թալիզմի մեջ»։
Շահեն Խաչատրյանը նշում է, որ Թյությունջյանի գործերի գները նախորդ դարի 80-ականներին խիստ բարձրացել են։ Եվ հանգրվանել են տարբեր թանգարաններում, ի մասնավորի` ճանաչված հավաքորդ Կարիկ Պասմաճյանի հավաքածուում։
Այս յուրօրինակ ստեղծագործողի նկարներից մեկում տեսանելի և լսելի է ցեղասպանության նախճիրը։ Այն անհաղորդ անվանում ունի` «Բնանկար»։ Ստեղծվել է այն շրջանում, երբ Թյությունջյանը գերիրապաշտ վերացականությամբ էր տարված։ Այստեղ տերևաթափ, կմախքացած երեք ծառեր են, որոնց վրա, որպես պտուղ, հառնում է այլաբանական արարածը։ Արարածը մարդու ձևախեղված, կարծես կավահողից ծեփված գլուխ է, որի ակնախոռոչներից երևում է հետնապատկերի երկինքը, աչքերում աղաղակող ապշանքն է քարացած, ուղղված աշխարհին։
ՎԵՐՋՆԱԳԻՐ
Լևոն Թյությունջյանը ևս անհայտ բացակայող է մեր երկրում։ Գուցե ժամանա՞կն է, որ նրա` այս տաղանդավոր գերիրապաշտի մեկ-երկու ստեղծագործությունները որմնանկարվեն և ներկայացվեն հայ հանրությանն ու համայն հայությանը։ Մասնավորապես` Ծիծեռնակաբերդի հուշաբլուրում։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ